Дорога домой. Выпуск ДД-01.2ра   [23апр13] [с.3]
ПРАВОСЛАВИЕ – НАУКА О ДОБРЕ И ЗЛЕ.
Письмо неверующему.
ORTHODOXY – THE SCIENCE OF GOOD AND EVIL
Letter to an unbeliever
(
Aid to reading Russian alphabet)
РУС    ENG
* Ибо Господь дает мудрость;
из уст Его – знание и разум.
(Притчи 2:6)(1500 лет до РХ)
* For the LORD giveth wisdom:
out of His mouth cometh knowledge and understanding.
(Proverbs 2:6)(3500 years ago)

* Эта работа написана для неверующего человека, со светским, техническим образованием, и почти ничего не знающего о Православии. Объясняется самая суть веры, с житейских и практических позиций.
* * This essay was written for an unbeliever, with a secular and technical education, who knows almost nothing about Christianity and Orthodoxy. It explains the very essence of the faith, from the everyday and practical point of view.

1. Добро и зло. [15апр13]
Добро это созидательное дело, слово или мысль, а зло разрушительное. Требуется созидание честного и порядочного человека, хорошего семьянина, работника и члена общества. Последствие добра и зла очевидны: добро созидает, зло разрушает; добро любит, зло ненавидит; добро помогает, зло топит; добро побеждает добром, зло силой; добро радостно, зло хмурится; добро красиво, зло уродливо; добро мирно, зло враждебно; добро спокойно, зло раздражается; добро миролюбиво, зло агрессивно; добро прощает, зло злопамятно; добро свято, зло гнусно.
1. Good and Evil [23апр13]
Goodness (a noun, also a Good Action) is a constructive action, word or thought, and evil is a destructive one. It is necessary to form (educate) an honest and a decent person, a good family man, an employee and a member of a society. The consequence of goodness and evil is obvious: goodness creates, evil destroys; goodness loves, evil hates; goodness helps, evil drowns; goodness wins with kindness, evil with force; goodness is joyful, evil is hateful; goodness is beautiful, evil is ugly; goodness is peaceful, evil is hostile; goodness is calmness, evil is irritation; goodness is peace loving, evil is agressive; goodness is forgiving, evil is vindictive; goodness is holy, evil is offensive.

2. Три измерений человека. [15апр13]
Психология и другие светские науки видят человека в двух измерениях: физическое (тело) и душевное (разум). Христианство видит еще и третье измерение – дух (добро и зло в человеке). Поэтому, видение и понимание человека в христианстве, и в особенности в Православии, более полное и глубокое чем в светских науках.
2. Three Dimensions of a Man. [23апр13]
Psychology and other secular subjects see man in two dimensions: physical (body) and mental (mind). Christianity sees also a third dimension - the spirit (good and evil in a man). Therefore, the vision and understanding of man in Christianity, and especially in Orthodoxy, is fuller and deeper than in the secular sciences.

3. Учительница, воспитательница и лечебница. [23апр13]
Православная Церковь сперва нас учит: что добро, а что зло; что хорошо, а что плохо; что добродетель, а что грех; а потом воспитывает в нас эти качества. Поэтому, Православная Церковь является учительницей, воспитательницей и лечебницей.
3. A Teacher, a Mentor and a Clinic [23апр13]
The Orthodox Church firstly teaches us the following: what is goodness, and what is evil; what is good, and what is bad, what is a virtue, and what is a sin; and then cultivates these qualities in us. Therefore, the Orthodox Church is a Teacher, a Mentor and a Clinic.

4. Последствия.
Православие учит нас видеть последствие своих дел. Оно открывает духовный мир добра и зла и их последствий в каждом моменте жизни. Человек ясно видит свои дела, а также и дела других людей и их последствия.
4. Consequences [23апр13]
Orthodoxy teaches us to see the consequences of our actions. It opens up the spiritual world of good and evil, and their consequences in every moment of the life. Man clearly sees his actions, as well as the actions of other people and their consequences.

5. Психотерапия. [15апр13]
Так как все выше описанные качества являются составляющими здорового человека, с точки зрения психологии, физиологии и духовной жизни, то в конечном итоге, одна составляющая Православия является психотерапия. Поэтому, многие программы по лечению алкоголизма, наркомании и других зависимостей, включают в себе элементы Православия. [Смотрите внизу ссылку на митрополита Иерофея Нафпактос (Влахос)].
5. Psychotherapy [23апр13]
Since all of the above mentioned qualities are components of a healthy individual, from the point of view of psychology, physiology, and spiritual life, then ultimately one of the components of Orthodox Christianity is Psychotherapy. Therefore, many programs for the treatment of alcoholism, drug addiction and other dependencies include elements of Orthodoxy. [See link below to Metropolitan Hierotheos Nafpaktos (Vlachos)].

6. Собранность.
Православный человек, воцерковленный и живущий по-православному, постепенно исправляет свой внутренний мир и согласовывает его с Евангельским учением. Такой человек "собранный", его поведение предсказуемо. На него можно надеяться, он честен, он не солжет, он не предаст и т.п. Такой человек если сделает ошибку, он постарается ее исправить. Не живущий по-православному может поступать хорошо, но может и без всякого стыда поступать плохо т.е. грешить. У него нет точного ориентира, который дает воцерковление.
6. Being "Together" [23апр13]
The Orthodox person, church-going and living by Orthodox teaching, gradually corrects his inner world and coordinates it with the teaching of the Gospels. Such a person is "together" (collected), his behavior is predictable. One can trust him, he is honest, he will not lie, he will not betray, etc. Such a person, if he makes a mistake, will try to correct it. Unlike a person who does not follow Orthodox teaching, who can act well, but who can also, without any shame, act badly, i.e. sin. He does not have an accurate guide, which is given by attending church.

7. Другие христианские веры. [15апр13]
Другие христианские веры имеют одинаковое с Православием происхождение, однако, они более или менее отошли от основного учения, врачевать человека, и поэтому не имеют полноту учения, которое находится в Православии.
7. Other Christian Religions [23апр13]
Other Christian religions have the same origin as Orthodoxy, but they more or less moved away from the core teaching of healing a man, and therefore do not have the fullness of the teaching, which is found in Orthodoxy.

8. Нехристианские религии.
Человеку свойственно верить в Бога, и поэтому не было ни одной цивилизации на земле которая не верила бы в какого-то бога. Бог и высшие силы всегда были к которым люди молились и приносили жертвы, иногда человеческие. Христианство – вера в истинного Бога; Бога правды, истина и любви, которая кроме молитвы, учит еще как жить и этим открывает путь к здоровой и полноценной жизни на земле, а это и говорит о ее божественном происхождении.
8. Non-Christian Religions [23апр13]
It is in human nature to believe in God, and this is why there has been no civilization on Earth which did not believe in some kind of god. God has always been a higher power to whom people prayed and made sacrifices, sometimes human. Christianity, is the faith in the true God, the God of justice, truth and love, which in addition to a prayer, teaches how to live and in this manner opens the way to a healthy and fulfilling life on earth, and this tells us of its divine origin.




Примечания.
• [П1] Некоторые места в этом обзоре взяты из прошлых работ. Это сделано для того чтобы она была самостоятельная и законченная (stand by itself) и можно было бы ее читать независимо и без ссылок на другие работы.

Ссылки.
• Жизнь по добру - одна из основ христианства (ДД-01)
• Православная вера воспитала русского человека (ДД-02)
• Искусство жить и наука о добре и зле [ДД-26(14)]
• Воспитание разума (Патриарх Кирилл) (ДД-64.8рар) (Russian-English text)
• Православная психотерапия, святоотеческий курс врачевания души [Митрополит Иерофей Влахос. Metropolitan Hierotheos (Vlachos) of Nafpaktos] http://st-jhouse.narod.ru/biblio/psychology/vlhs_0.htm
• Библия    Ветхий Завет    Новый Завет
• Bible KJV    Bible KJV

 


• НА ГЛАВНУЮ СТРАНИЦУ    • НАВЕРХ

(ДД-01.2ра),  http://www.dorogadomoj.com/ dra012pra.html,  (нач:14мар12), (I-й вып:14мар12),  23апр13
перевел АН: редактировал о.Александр К.